Om osReferencerBlogSupportJobKontakt
  • Fleksibel markedsføring
  • Ny hjemmeside
  • Ny webshop
  • AdWords
  • SEO
  • Øvrige produkter
    • Facebook markedsføring
    • Youtube markedsføring
    • Linkedin markedsføring
    • Google my business
    • Visuel identitet
    • Tekstforfatning
    • Foto og video
    • Specielprogrammering
    • Landing pages
    • Nyhedsbreve
  • Referencer
  • Om os
  • Blog
  • Job
  • Kontakt
responsive design

Derfor skal du have responsive design / mobilvenligt design

15. august 2016Design, Hjemmesidercp_admin

Hvad er responsive design?

Responsive design er en fleksibel brugerflade, som tilpasses og skaleres ud fra den enhed der anvendes.

Responsive design kaldes ofte for mobilvenligt design, fordi der er så stor fokus på mobiltilpasning. Dog er responsive design ikke kun tilpasning af designet til mobile enheder.

Responsive design er en tilpasning til alle størrelser skærme, herunder computere, tablets og mobiltelefoner.

Indholdet på din hjemmeside bliver altså tilpasset skærmens størrelsen, så det ikke er nødvendigt at zoome ind for at læse teksten eller navigere rundt på siden. Risikoen for at brugeren klikker forkert – eller har besvær ved at finde de nødvendige informationer – bliver markant nedsat, når hjemmesiden også er brugervenlig på de små skærme.

Hvis du sidder ved en PC lige nu, kan du faktisk teste det ved at gøre vinduet smallere. Træk højre kant mod venstre, og du vil se hvordan indholdet løbende flytter sig, jo smallere vinduet bliver.

Forskellen

Mobilvisning af en hjemmeside – før og efter responsive design

før efter responsive design

Hvorfor er responsivt design vigtigt?

Det er vigtigt at din hjemmeside er i responsive design, fordi 63% af de 16-74-årige går på nettet via deres mobiltelefon. Og tallet er fortsat stigende.

Hvis din hjemmeside ikke er brugervenlig, og dine besøgende har svært ved at navigere på siden, så kan de hurtigt blive forvirrede og ende med at give op. Der er herefter stor sandsynlighed for at de går videre til det næste søgeresultat – en af dine konkurrenter.

Googles opdatering 21. april 2015

Den 21. april 2015 opdaterede Google søgealgoritmen, som følge af den kraftige stigning i antal søgninger der foretages fra smartphones og tablets. Opdateringen havde til formål at fremme brugervenligheden for den organiske trafik, hvoraf over 40% kommer fra mobile enheder.

Google annoncerede i 2015 at denne opdatering var større end de forudgående, hvilket også indikerede vigtigheden af hjemmesiders tilpasning til de mobile søgninger i fremtiden.

Opdateringen i praksis:

Rent praktisk fik Googles opdatering den konsekvens at der blev implementeret et lille “Mobilvenlig”-stempel ved de optagelser (hjemmesider på Google), som blev vurderet som værende responsive, dvs. tilpasset til smarthones og tablets.

Formålet med stemplet var, og er fortsat, at give brugerne den bedst mulige oplevelse når han/hun bruger søgemaskinen.

Efter opdateringen er det blevet muligt for alle smartphone-brugere at tilvælge de hjemmesider med Mobilvenlig-stemplet – og dermed sikre besøg på de brugervenlige hjemmesider, som er nemme at læse og navigere i fra telefonen.

mobilvenlig stempel

Får mobilvenlige hjemmesider bedre placering på Google?

De hjemmesider der får et “mobilvenlig”-stempel på sin optagelse på Google, vil muligvis få markant flere besøgende fra smartphones og tablets. Dette kan på længere sigt have en betydning på din hjemmesides placering på Google. Jo flere besøg, jo mere relevant mener Google at hjemmesiden er, og dette kan forbedre placeringerne.

Desuden synes tendensen på Google at være et kontinuerligt styrket fokus på ‘mobile’, hvilket er årsagen til at vi råder alle vore kunder til at forberede sig på vigtigheden af responsive design, ved at tage de nødvendige skridt allerede nu.

Er din hjemmeside mobilvenlig?

Googles kriterier for om din hjemmeside får et “Mobilvenlig” stempel i søgeresultaterne baseres på:

  • Hurtig indlæsning af hjemmesiden og indholdet generelt
  • Teksten på hjemmesiden tilpasser sig og er nem at læse uden man behøver at anvende zoom-funktion
  • Afstanden mellem klikbare elementer er stor nok til at brugeren ikke risikerer at klikke forkert
  • Menuen tilpasser sig og det er nemt navigere frem og tilbage på hjemmesiden

Test din hjemmeside i Google egen “mobilvenlig”-test her

Få en ny hjemmeside i responsive design

Vil du sikre at Google ikke degraderer din hjemmeside i søgeresultaterne, fordi den ikke er mobilvenlig?

Og vil du være sikker på at dine besøgende får en god oplevelse når de besøger din hjemmeside – ligegyldig hvilken enhed de bruger?

Så er det tid til en ny hjemmeside i responsive design.

Læs mere om en ny responsive hjemmeside
Previous post Hvad er søgemaskineoptimering? Next post REPLAY af livevideo: Få succes med din markedsføring

Seneste indlæg

  • Nemt tip til flere likes på din Facebook-side
  • Derfor skal du SSL sikre dit website
  • Skal du vælge webbureau? Læs 7 ting du bør vide inden
  • SEO guide for begyndere – med IRTA modellen
  • REPLAY af livevideo: Få succes med din markedsføring

Kategorier

  • Branding
  • Design
  • Facebook tips
  • Google AdWords
  • Hjemmesider
  • Sociale medier
  • Søgemaskineoptimering
  • Webshops

Nyhedsbrev

Kontakt

  • ComputerPeople
  • Strandlodsvej 6
    2300 København S
  • Tlf.: 60 56 06 86 / 26 28 00 98
  • info@computerpeople.dk

Seneste indlæg

  • Nemt tip til flere likes på din Facebook-side
  • Derfor skal du SSL sikre dit website
  • Skal du vælge webbureau? Læs 7 ting du bør vide inden
  • SEO guide for begyndere – med IRTA modellen
  • REPLAY af livevideo: Få succes med din markedsføring

Links

  • Ny hjemmeside
  • WordPress hjemmeside
  • Ny webshop
  • Visuel identitet
  • Gratis SEO analyse
  • Søgemaskineoptimering
  • Google AdWords
  • Facebook markedsføring
  • Youtube markedsføring
  • Google annoncering
  • Er din hjemmeside mobilvenlig?
  • Support
  • Om os
  • Kontakt
  • Forretningsbetingelser
  • Job

Følg os

Facebook
Google+
LinkedIn
YouTube
Instagram

Udtalelser


google-partner-badge