Om osReferencerBlogSupportJobKontakt
  • Ny hjemmeside
  • Ny webshop
  • AdWords
  • SEO
  • Øvrige produkter
    • Fleksibel markedsføring
    • Facebook markedsføring
    • Youtube markedsføring
    • Linkedin markedsføring
    • Google my business
    • Visuel identitet
    • Tekstforfatning
    • Foto og video
    • Specielprogrammering
    • Landing pages
    • Nyhedsbreve
  • Kontakt
  • Referencer
  • Om os
  • Blog
  • Job
responsive design

Derfor skal du have responsive design / mobilvenligt design

17. januar 2020Design, Hjemmesidercp_admin

Opdateret januar 2020

Hvad er responsive design?

Et responsivt design er en fleksibel brugerflade, som tilpasses og skaleres ud fra den enhed der anvendes.

Responsive design kaldes ofte for mobilvenligt design, fordi der er så stor fokus på mobiltilpasning. Dog er responsive design ikke kun tilpasning af designet til mobile enheder.

Responsive design er en tilpasning til alle størrelser skærme, herunder computere, tablets og mobiltelefoner.

Kort fortalt betyder det, at indholdet og designet på din hjemmeside bliver tilpasset til skærmens størrelsen – enten din PC-skærm, din mobil eller din tablet. Det betyder, at du ikke nødvendigvis behøver at zoome ind for at læse teksten eller navigere rundt på siden. Hvis éns hjemmeside ikke har et responsivt design, risikerer man, at brugeren klikker forkert eller har besvær ved at finde de informationer, de søger.

Hvis du sidder ved en PC lige nu, kan du faktisk teste responsiviteten ved at gøre dit browser-vindue smallere. Træk højre kant mod venstre, og du vil se hvordan indholdet løbende flytter sig, jo smallere vinduet bliver.

Forskellen

Mobilvisning af en hjemmeside – før og efter implementering af responsive design

før efter responsive design

Hvorfor er responsivt design vigtigt?

Det er vigtigt at din hjemmeside er i responsive design, fordi 63% af de 16-74-årige går på nettet via deres mobiltelefon. Og tallet er fortsat stigende. Og i 2016 meldte Google ud, at over halvdelen af alle søgninger blev foretaget på mobile enheder – og selvom Google ikke har givet præcise tal siden, så er det tal højst sandsynligt kun steget i de fire år siden da.

Hvis din hjemmeside ikke er brugervenlig, og dine besøgende har svært ved at navigere på siden, så kan de hurtigt blive forvirrede og ende med at give op. Der er herefter stor sandsynlighed for, at de går videre til det næste søgeresultat – én af dine konkurrenter.

Googles opdatering 21. april 2015

Den 21. april 2015 opdaterede Google søgealgoritmen, som følge af den kraftige stigning i antal søgninger der foretages fra smartphones og tablets. Opdateringen havde til formål at fremme brugervenligheden for den organiske trafik, hvoraf over 40% kommer fra mobile enheder.

Google annoncerede i 2015 at denne opdatering var større end de forudgående, hvilket også indikerede vigtigheden af hjemmesiders tilpasning til de mobile søgninger i fremtiden.

Opdateringen i praksis:

Rent praktisk fik Googles opdatering den konsekvens, at der blev implementeret et lille “Mobilvenlig”-stempel ved de optagelser (hjemmesider på Google), som blev vurderet som værende responsive, dvs. tilpasset til smarthones og tablets.

Formålet med stemplet var at give brugerne den bedst mulige oplevelse, når han/hun brugte søgemaskinen.

Efter opdateringen er det blevet muligt for alle smartphone-brugere at tilvælge de hjemmesider med Mobilvenlig-stemplet – og dermed sikre besøg på de brugervenlige hjemmesider, som er nemme at læse og navigere i fra telefonen.

1. juli 2019 – Mobile-first indeksering og responsive design

Vigtigheden af responsive design blev kun slået endnu mere fast d. 1. juli 2019, da Google indførte det såkaldte ‘mobile-first’ indekserings princip. I praksis betyder det, at når Google besøger dit website, så besøger de det fra en mobil enhed først – og altså ikke fra en stationær desktop enhed.

Det første møde Google har med dit website er altså fra en mobil enhed. Og hvis du ikke har et responsivt design? Ja, så opfatter Google det som en fejl, og du vil derfor ikke få særlig gode placeringer i søgeresultaterne.

Mand der tilgår en hjemmeside med responsive design

Får mobilvenlige hjemmesider bedre placering på Google?

Ja, det gør det. Mobilvenlighed og et responsivt design er et af de kriterier, Googles robot vurderer en hjemmeside på, når den skal vises i søgeresultaterne. Og det er noget, som kan vokse sig større som en snebold. Bedre placeringer betyder flere besøgende til din hjemmeside – hvilket på længere sigt også kan have en betydning på din hjemmesides placering på Google. Jo flere besøg, jo mere relevant mener Google at hjemmesiden er, og hjemmesiden nyder derfor godt af bedre placeringer.

Hvis du ikke allerede nu har givet din gamle hjemmeside et responsivt design, så bør du stærkt overveje at gøre det. Fremtiden er her allerede, og det kan kun gå for stærkt, hvis du gerne vil have trafik fra søgeresultaterne.

Er din hjemmeside mobilvenlig?

Men hvad gør egentlig en hjemmeside mobilvenlig? Googles kriterier for om din hjemmeside er mobilvenlig baseres på:

  • Hurtig indlæsning af hjemmesiden og indholdet generelt på mobile enheder
  • At teksten på hjemmesiden tilpasser sig og er nem at læse, uden at man behøver at anvende zoom-funktion eller scrolle til højre og venstre.
  • Afstanden mellem klikbare elementer er stor nok til, at brugeren ikke risikerer at klikke forkert
  • Menuen tilpasser sig, og det er nemt navigere frem og tilbage på hjemmesiden

Test din hjemmeside i Google egen “mobilvenlig”-test her

Få en ny hjemmeside i responsive design

Vil du sikre at Google ikke degraderer din hjemmeside i søgeresultaterne, fordi den ikke er mobilvenlig?

Og vil du være sikker på, at dine besøgende får en god oplevelse, når de besøger din hjemmeside – ligegyldig hvilken enhed, de bruger?

Så er det tid til en ny hjemmeside i responsive design.

Læs mere om en ny responsive hjemmeside
Previous post Hvad er søgemaskineoptimering? Next post 7 gode grunde til at have en hjemmeside

Seneste indlæg

  • 3 stærke tips: Sådan spotter du en falsk konkurrence på Facebook
  • Mund til mund markedsføring – Hold øje med din virksomheds omdømme
  • 7 gode grunde til at have en hjemmeside
  • Derfor skal du have responsive design / mobilvenligt design
  • Hvad er søgemaskineoptimering?

Kategorier

  • Branding
  • Design
  • Facebook tips
  • Hjemmesider
  • Sociale medier
  • Søgemaskineoptimering
  • Webshops

Kontakt os





Kontakt

  • ComputerPeople
  • Strandlodsvej 6
    2300 København S
  • Tlf.: 60 56 06 86 / 26 28 00 98
  • info@computerpeople.dk

Seneste indlæg

  • 3 stærke tips: Sådan spotter du en falsk konkurrence på Facebook
  • Mund til mund markedsføring – Hold øje med din virksomheds omdømme
  • 7 gode grunde til at have en hjemmeside
  • Derfor skal du have responsive design / mobilvenligt design
  • Hvad er søgemaskineoptimering?

Links

  • Ny hjemmeside
  • WordPress hjemmeside
  • Ny webshop
  • Visuel identitet
  • Gratis SEO analyse
  • Søgemaskineoptimering
  • Google AdWords
  • Facebook markedsføring
  • Youtube markedsføring
  • Google annoncering
  • Er din hjemmeside mobilvenlig?
  • Support
  • Om os
  • Kontakt
  • Forretningsbetingelser
  • Job

Følg os

Facebook
LinkedIn
Instagram

Udtalelser


google-partner-badge
Skal vi tage en snak?

Få et uforpligtende opkald og bliv klogere på hvordan vi kan hjælpe dig.