SEO er en forkortelse for det engelske Search Engine Optimization, som oversat til dansk kaldes for “Søgemaskineoptimering”.
Kært barn har dog mange navne, og vi støder ofte på personer, endda bureauer, som kalder det for hhv. søgeoptimering, søgeordsoptimering, google-optimering eller sågar dobbelt-konfekten seo-optimering.
På dansk udtales forkortelsen SEO som et almindelige ord, hvorimod det på engelsk udtales ét bogstav ad gangen, S.E.O. (Ikke at forveksle med stillingsbetegnelsen for en administrerende direkte, CEO)
Nu hvor vi har det på plads: Hvad er søgemaskineoptimering så for en størrelse, og hvordan virker Google egentlig?
Hvordan fungerer søgemaskiner?
Google, og de andre søgemaskiner, er utroligt avancerede robotter, som konstant scanner hjemmesider verden over for indhold. Alle disse sider lægges i Googles enorme indeks over hjemmesider på hele internettet, hvor de bliver sorteret på søgeord – og når en bruger foretager en søgning, viser Google de sider, der passer til brugerens søgeord.
Internettet er i dag utroligt stort, og der kommer kun mere og mere indhold for hvert år der går. Der kan derfor være rigtig stor konkurrence på godt og unikt indhold. Google vil altid forsøge at vise brugerne de allermest relevante sider til deres specifikke søgning – og derfor kan det være en stor udfordring at kravle op ad rangstien for at komme på 1. side på Google.
Hvis søgemaskinerne vurderer, at dine konkurrenter er mere relevante end dig, vil det gå ud over din rankering og synlighed i søgeresultaterne. Konkurrenterne vil blive vist før dig, og brugerne er i dag så flyvske, at det er de færreste, som gider at gå om på blot side 2 i Google. Der er kun 10 pladser på side 1 – og der rift om dem.
Heldigvis kan du gøre noget ved dette.
Hvad er SEO / søgemaskineoptimering?
Søgemaskineoptimering er en måde at forbedre sin hjemmeside på, så søgemaskinerne bedre kan læse og tolke indholdet på siden. Målet er typisk at skabe mere synlighed på Google, og der er mange forskellige redskaber, man skal tage hensyn til, for at kunne opnå sit mål.
Når en hjemmeside søgemaskineoptimeres løbende, vil det ofte være muligt at opnå (og opretholde) højere placeringer i søgeresultaterne. Søgemaskinerne opdaterer ofte deres algoritmer og robotter med nye standarder, og det er derfor vigtigt, at man altid holder sig opdateret på de nyeste udviklinger, hvis man vil følge med.
Hvordan søgemaskineoptimerer man en hjemmeside?
Der er mange forskellige faktorer, der skal tages højde for, når man vil søgemaskineoptimere sin hjemmeside.
Herunder får du et forenkelt uddrag af søgemaskineoptimering: