Opdateret januar 2020
Derfor afholder virksomheder snyde-konkurrencer
Der er flere årsager til, at virksomhederne på Facebook forsøger at snyde dig. De største er:
De vil have fingrene i dine personlige oplysninger
Når du “vinder” en af disse falske konkurrencer, kan virksomheden bede dig om at sende dem dine personlige oplysninger – altså navn, e-mail, telefonnummer og så videre. Men det er ikke, så de kan sende dig præmien. De gør det, fordi at de kan sælge dine oplysninger videre til andre virksomheder, som kan bruge dem til at forsøge at sælge dig noget eller ringe til dig og få dig bundet op på et abonnement.
Virksomheden, der afholder falske konkurrence, tjener altså penge på at sælge dine oplysninger videre.
De vil lokke ‘likes’ ud af dig
Mange Facebook konkurrencer – legitime og illegitime – kræver, at du enten skriver en kommentar og/eller ‘synes godt om’ Facebook siden for at være med i konkurrencen. Og netop at få fat i dit ‘like’ er ofte en af hovedmålene. Det betyder blandt andet, at virksomheden nu har mulighed for at vise annoncer for dig i dit nyhedsfeed – og så giver det overordnet set Facebook siden mere værdi. Jo flere likes, desto højere værdi har siden.
Nogle slige virksomheder arbejder endda med at oprette Facebook sider og lokke en masse likes ud af folk – for derefter at sælge siden videre til andre virksomheder, så de kan bruge den til at få et større publikum.
De vil bruge dig til at nå bredt ud
Det er imod Facebooks regler at kræve, at folk deler et opslag eller insinuere, at man har højere chance for at vinde konkurrencen, hvis man deler opslaget. Men selvom man ikke gør det, så når konkurrencer alligevel bredere ud end mange andre opslag. Fordi hvis du har chancen for at vinde et helt nyt og moderne køleskab, så siger du det måske også til din partner, eller dine børn, eller fortæller dine venner om det.
Konkurrencer har et helt naturligt outreach – og det er der nogle virksomheder, der udnytter ved netop at lave falske konkurrencer.