Opdateret 16. marts 2022
At vælge en hjemmesideudbyder kan være en problematisk proces. Det kender de fleste beslutningstagere til. Hvis du vælger et webbureau, der ikke kan indfri dine krav og behov, kan det blive et meget dyrt og ressourcekrævende mareridt.
Det kan dog være svært at skelne fårene fra bukkene blandt de mange udbydere af professionelle hjemmesider og online markedsføring på nettet i dag.
Med denne guide vil vi give dig et overblik over, hvad du bør vide inden du vælger webbureau. Vi har stillet det op i 7 nemme spørgsmål. Kan det virkelig være så simpelt? Ja, det kan det faktisk!
1. Er webbureauet veletableret, og har det erfaring?
Det er afgørende at finde et webbureau som har erfaring. Du kan måle dette i år, antal af kunder eller gennemgå kvaliteten af deres web design referenceside.
Virksomhedens alder indikerer at webbureauet er stabilt og at de er i stand til at arbejde med din virksomheds hjemmeside på den lange bane. Virksomhedens alder alene fortæller dog ikke nødvendigvis noget om kvaliteten af det produkt de udbyder.
Antallet af kunder viser at virksomheden har stor erfaring med website projekter, og at de ikke tager imod en opgave de ikke kan løfte. Antallet af faste kunder gennem en årrække, er således en garanti for at virksomheden til stadighed er i stand til at imødekomme deres kunders ønsker og behov.
Men hvis man alene kigger på antallet af kunder sikrer det ikke nødvendigvis at kunderne er tilfredse, idet der findes webbureauer som laver kontrakter, der binder kunderne gennem mange år. Der er set bindinger helt op til 6 år i branchen.
Du kan stille dig selv disse 5 vigtige spørgsmål:
- Hvor længe har webbureauet designet og udviklet hjemmesider/SEO/online markedsføring?
- Hvor mange kunder har de?
- Hvor mange ansatte har virksomheden?
- Har du hørt dårlige/gode rygter om dem?
- Virker de imødekommende og kompetente?
Har du tillid til dem? Husk at sælgere altid er tillidsskabende, men kig på personalet bag dem, det er dem du skal arbejde sammen med. Du kan også tjekke dem på kundetilfredshed via sider som f.eks. Trustpilot, hvor du kan se hvor tilfredse (eller utilfredse) andre kunder har været med det pågældende webbureau.
Undgå freelancere og enkeltmands-webbureauer
Det kan være meget fristende at spare en lille smule penge ved at vælge en freelancer, en ven, eller en vens nevø som er webdesigner til at designe hjemmesiden. Men freelancere og små enkeltmandsvirksomheder har ofte ikke den samlede erfaring, der skal til for at skabe det bedste resultat. Der er også en risiko for, at de ikke har tid til at hjælpe dig, når du har behovet.
Opbygning af en succesfuld hjemmeside i 2020, der kan markere sig i den skarpe konkurrence på nettet, er nemlig en kompleks opgave der ofte involverer højt specialiserede webdesignere. Ingen kan være gode til det hele og teams kan samlet set løfte større opgaver end den enkelte webdesigner.
De penge du kortsigtet sparer på en freelance webdesigner kan blive en bekostelig affære da udarbejdelsen af et professionelt hjemmeside design er et langtidsprojekt. Der skal hele tiden fornys og arbejdes på den hvis den skal være konkurrencedygtig. Det er derfor vigtigt at du vælger et webbureau der kan være der for dig på den lange bane og som har tilstrækkelige ressourcer og erfaring til at udføre support og rådgivning.
2. Hvad kan jeg forvente at skulle betale for et website?
Vi hører ofte spørgsmålet – ”Hvad koster en hjemmeside?”
Website priser kan variere meget. Det spænder lige fra en visitkort hjemmeside, som er næsten gratis hvor du kun betaler for hosting, eller de avancerede løsninger med database til langt over 100.000 kroner. Det afhænger fuldstændigt af dit behov og webbureauets prismodel (har de lange bindinger, eller lægger de vægt på kvalitet og kundetilfredshed i stedet?).
En ting er sikkert. Der er ikke noget arbejde der er gratis, så vær meget opmærksom på de ekstraomkostninger der kan opstå i det lange løb, hvis du vælger en gratis eller billig hjemmeside.
De billigste hjemmesider har ofte mange begrænsninger, og efterfølgende support kan blive dyrt i den sidste ende. Hvis du vælger en hjemmeside i den billige ende er det typisk standardiserede løsninger som godt kan ende op med et fornuftigt grafisk flot design.
Du får det webbureau, du betaler for
Men disse hjemmesideløsninger indregner ikke konsulentbistand og specialtilpasninger der kan være nødvendige for at imødekomme din virksomheds markedsførings interesse. Afdæk derfor hvad du har brug for.
I nogen grad kan man sige at indenfor webdesign får du det du betaler for. Der er dog eksempler på at virksomheder har betalt mange penge for en webdesign eller SEO løsning, som det derefter har vist sig at webbureauet alligevel ikke har haft kompetencer til at løfte. De penge er spildt og ødelægger generelt branchens ry.
Den bedste måde at tænke en hjemmeside på er, at det er et langtidsprojekt og en investering i din forretning. Hvis du er villig til at investere og vælge det rigtige webbureau kan din hjemmeside være grundlaget for indtjeningen i din forretning i årene fremover.
Kontakt os og få en pris på din nye hjemmeside
3. Kan du selv opdatere hjemmesidens indhold?
Du bør sikre dig at du kan få adgang til at opdatere og rette i indholdet på din hjemmeside på alle tidspunkter. Dette sikres af software som kaldes et ”Content Management System” eller ”CMS”. Det mest udbredte værktøj til at lave hjemmesider i, bliver kaldt WordPress. Andre populære hjemmesideløsninger er Joomla, Drupal, Magento, Typo3 eller Umbraco. De sidste to er dansk udviklede.
Uanset om du selv vil rette og uploade indhold på din hjemmeside eller ansætte en til at gøre det for dig er det vigtigt at hjemmesiden er bygget på et CMS så det er nemt at foretage ændringer. Det anses for at være “best practice” i websiteudvikling for mindre virksomheder og er meget udbredt.
Det er i hvert fald noget der er vigtigt at overveje for hvis din hjemmeside ikke ligger på i CMS kan det blive give omkostninger senere når du vil have foretaget ændringer eller tilføje indhold. Du bør også sikre at systemet er brugervenligt og at der er tilgængeligt supportmateriale eller træning til dig.
4. Kan du få support hos dit webbureau, når du har brug for det?
Leverer webbureauet som du køber hjemmesiden hos løbende support? Når du køber en hjemmeside er det meget vigtigt at du vælger et webbureau som tilbyder effektiv support. Dette er meget vigtigt fordi en hjemmeside har en masse forskellige funktioner og aspekter vedrørende disse. For at få det bedste ud af siden, er professionel rådgivning ofte nødvendig når du har behov for det.
Ting du måske har brug for hjælp til:
– Email opsætning
– Dit domænenavn
– Hosting
– Rettelser til hjemmesiden
Uden god kvalitetssupport kan du befinde dig i den situation at du bliver nødt til at tilkøbe en ekstra webudvikler til at løse det problem du står overfor. Dette kan give meget frustration, spildt tid, manglende indtjening og blive unødvendigt dyrt for dig.
Vi hører ofte at freelance webudviklere, som starter med at arbejde på et projekt er fantastiske i starten, men indenfor 6 til 12 måneder daler deres entusiasme og forpligtelse. Efter en periode har de fået et fast job, eller har taget nye projekter ind som er mere spændende end de ældre projekter, som de ikke længere har tid til at arbejde på.
Så sikr dig altid, at support er på plads som en grundlæggende ydelse i det webbureau du vælger.
5. Saml det hele i ét bureau
Det er en kæmpe fordel og forenkler processen, hvis det er muligt at samle alt hvad der relaterer til din hjemmeside og online tilstedeværelse hos et enkelt webbureau. Dette gælder alt hvad der understøtter din hjemmeside og online markedsføring. Det kunne være grafisk design service, domænenavn, hosting, support, facebook markedsføring, LinkedInprofil, SEO-optimering, adwords osv.
Du bør derfor sikre dig at det webbureau du vælger kan tilbyde en bred vifte af produkter og at de er dygtige til online markedsføring. Dette gælder selvom du ikke tænker på nuværende tidspunkt at du vil benytte dig af disse muligheder.
Din hjemmeside er nemlig en investering i din virksomheds fremtid og du kommer på sigt til at ønske at få det bedste ud af din online tilstedeværelse og promovere din forretning, når du udvikler dig professionelt.
Det er et kvalitetsstempel, hvis dit webbureau er certificeret Google Partner. Det vil fremgå af deres hjemmeside, hvis de har denne certificering. Google Partner badget er Googles officielle anerkendelse af, at webbureauet lever op til Googles standarder for god og effektiv online markedsføring.
6. Er der skjulte tillægspriser?
Når du køber en hjemmeside er det vigtigt at være opmærksom på begrænsninger som kan give udgifter i tillæg til en fast projekt pris, her skal du specielt være opmærksom som lange bindingstider og andre løbende udgiver der kan relateres til hjemmesiden. Vi har i denne branche set eksempler på bindingstider helt om til 6 år.
Det vil vi kraftigt advare imod.
Din virksomhed vil være fuldstændig i webbureauets magt i de år bindingstiden pågår, og typisk er kundetilfredsheden meget lav hos de webbureauer der benytter sig af meget lange bindingsperioder. Men vær også opmærksom på hvad aftalen indeholder, som f.eks hosting og supportgebyr.
Har du købt en ”død” side uden løbende vedligeholdelse, eller varetager webbureauet sikkerhedskopiering og generel vedligehold af din hjemmeside. Er hjemmesiden købt billigt er det især vigtigt at være opmærksom på hvad du skal betale for fremtidig support og vedligehold af din hjemmeside. Hvad er timeprisen udover den faste pris?
Vær klar over, hvilke funktioner dit website skal have
Det hænder at mindre erfarne webbureauer undervurderer opgavens omfang eller måske ligefrem sætter en bevidst underestimeret pris for at underbyde konkurrenter. Det er dog også muligt at du ikke selv har haft tilstrækkeligt overblik over dine behov, så det der I første omgang virkede som en simpel opgave pludselig vokser i omfang og krav.
Det er meget vigtigt for både dig selv, din pengepung og webbureauets eksistens at I klart får afdækket omfanget af de funktioner, der skal være tilgængelig på hjemmesiden inden opstart af samarbejdet. Det vil være en trist situation for begge parter hvis 75% af arbejdet er betalt og udført men de sidste 25% alligevel ikke kan løftes af webbureauet. Enten fordi de ikke har haft helt styr på sine begrænsninger eller fordi du halvvejs inde i projektet har besluttet at ændre eller tilføje nogle funktioner på hjemmesiden.
Du skal også være opmærksom på at der kan tilkomme udgifter I forbindelse med hosting hvis du overstiger pladsbegrænsningen. Det er ikke så ofte det sker men dog noget det er almindeligt at tage højde for.
7. Se eksempler på webbureauets arbejde
På de fleste webbureauers hjemmeside kan du finde referencer fra deres tidligere arbejdsopgaver. Det erfarne webbureau viser gerne en mangfoldig palet af det arbejde de tidligere har udført. Ofte kan der findes et udpluk af referencer på deres egen hjemmeside.
Udover et flot design bør du tjekke hjemmesidereferencernes funktionalitet. Du kan også efterspørge om de har yderligere referencer de kan fremvise, evt. indenfor din egen branche.
Det er også en rigtig god at gennemse tidligere kunders tilfredshed. Ofte vil der fremgå kundeudtalelser af webbureauets hjemmeside, men især hvis der er uvildige sider med kundeanmeldelser som f.eks. trustpilot du kan tjekke kan du få en god fornemmelse af om webbureauet er pålideligt og kvalitetsbevidst og om kundeservicen har været i orden
Hvis du holder disse ting i mente, når du skal finde webbureau, så går du ikke galt i byen!
Har du brug for en uforpligtende snak kan du altid kontakte os.