

Opdateret januar 2020
Der var engang, hvor internettet ikke var overdøvende i virksomheders markedsføring. Dengang var mund til mund markedsføring og kommunikation altafgørende for virksomheders omdømme, succes og overlevelse.
I 2020 findes der utallige måder at markedsføre sig på online, men det betyder ikke, at omtalen er blevet irrelevant. Snarere tværtimod. Med alle de informationer og nyheder, som vi bliver bombarderet med hver dag, er anbefalinger fra familie, venner, kollegaer og bekendte blevet utroligt vigtige, når vi skal foretaget et køb. Og det gælder så sandelig også dine kunder.
Sagen er den, at din private og professionelle omgangskreds blot har fået mange flere tangenter at spille på! Nu er det ikke kun sladder nede i den lokale Brugs, det handler om.
Nu er der kommet stor fokus på:
- Sociale medier
- Viral marketing
- Shitstorms
- Anmeldelsesportaler
Der er faktisk uendeligt mange muligheder for dine kunder og potentielle kunder (og deres venner, og deres venner) for at skrive, dele og læse de gode – såvel som dårlige – ting om din virksomhed online. Du kan ikke styre din mund til mund markedsføring – det er internettet simpelthen for stort til. Men du kan følge med i, hvad folk skriver om dig.
Ved du, hvad der bliver skrevet om din virksomhed på nettet?
Du har måske en idé om det. Men internettet er stort – meget stort. Det kan ofte være som at lede efter en nål i en høstak. Du kan selvfølgelig selv Google din virksomheds navn, men det er tidskrævende og svært at skulle både finde og sortere al omtale af virksomheden.
Heldigvis behøver det hverken være svært eller tidskrævende
Google Alerts som overvågningsværktøj
Google Alerts er et værktøj, som fungerer ved at du indtaster dit firmanavn/brand, eller hvilke(t) navn du ønsker at holde øje med online.
Så får du direkte besked i din gmail inbox, når Google Alerts finder indhold på nettet, som indeholder dit firmanavn.
Du kan også prøve med dit personlige navn, din konkurrents navn, osv.
Det er da smart, ikk’?
(Det er gratis og tager kun et par minutter)
Google Alerts hjælper dig ikke med at holde styr på al mund til mund marketing. Men det er et værktøj, som kan hjælpe dig godt på vej.