Om osReferencerBlogSupportJobKontakt
  • Ny hjemmeside
  • Ny webshop
  • AdWords
  • SEO
  • Øvrige produkter
    • Fleksibel markedsføring
    • Facebook markedsføring
    • Youtube markedsføring
    • Linkedin markedsføring
    • Google my business
    • Visuel identitet
    • Tekstforfatning
    • Foto og video
    • Specielprogrammering
    • Landing pages
    • Nyhedsbreve
  • Kontakt
  • Referencer
  • Om os
  • Blog
  • Job
hvad er søgemaskineoptimering

Hvad er søgemaskineoptimering?

17. januar 2020Hjemmesider, Søgemaskineoptimeringcp_admin
Opdateret januar 2020

SEO er en forkortelse for det engelske Search Engine Optimization, som oversat til dansk kaldes for “Søgemaskineoptimering”.

Kært barn har dog mange navne, og vi støder ofte på personer, endda bureauer, som kalder det for hhv. søgeoptimering, søgeordsoptimering, google-optimering eller sågar dobbelt-konfekten seo-optimering.

På dansk udtales forkortelsen SEO som et almindelige ord, hvorimod det på engelsk udtales ét bogstav ad gangen, S.E.O. (Ikke at forveksle med stillingsbetegnelsen for en administrerende direkte, CEO)

Nu hvor vi har det på plads: Hvad er søgemaskineoptimering så for en størrelse, og hvordan virker Google egentlig?

Hvordan fungerer søgemaskiner?

Google, og de andre søgemaskiner, er utroligt avancerede robotter, som konstant scanner hjemmesider verden over for indhold. Alle disse sider lægges i Googles enorme indeks over hjemmesider på hele internettet, hvor de bliver sorteret på søgeord – og når en bruger foretager en søgning, viser Google de sider, der passer til brugerens søgeord.

Internettet er i dag utroligt stort, og der kommer kun mere og mere indhold for hvert år der går. Der kan derfor være rigtig stor konkurrence på godt og unikt indhold. Google vil altid forsøge at vise brugerne de allermest relevante sider til deres specifikke søgning – og derfor kan det være en stor udfordring at kravle op ad rangstien for at komme på 1. side på Google.

Hvis søgemaskinerne vurderer, at dine konkurrenter er mere relevante end dig, vil det gå ud over din rankering og synlighed i søgeresultaterne. Konkurrenterne vil blive vist før dig, og brugerne er i dag så flyvske, at det er de færreste, som gider at gå om på blot side 2 i Google. Der er kun 10 pladser på side 1 – og der rift om dem.

Heldigvis kan du gøre noget ved dette.

Hvad er SEO / søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er en måde at forbedre sin hjemmeside på, så søgemaskinerne bedre kan læse og tolke indholdet på siden. Målet er typisk at skabe mere synlighed på Google, og der er mange forskellige redskaber, man skal tage hensyn til, for at kunne opnå sit mål.

Når en hjemmeside søgemaskineoptimeres løbende, vil det ofte være muligt at opnå (og opretholde) højere placeringer i søgeresultaterne. Søgemaskinerne opdaterer ofte deres algoritmer og robotter med nye standarder, og det er derfor vigtigt, at man altid holder sig opdateret på de nyeste udviklinger, hvis man vil følge med.

Hvordan søgemaskineoptimerer man en hjemmeside?

Der er mange forskellige faktorer, der skal tages højde for, når man vil søgemaskineoptimere sin hjemmeside.

Herunder får du et forenkelt uddrag af søgemaskineoptimering:

SEO STRATEGI

Først og fremmest skal der klarlægges en strategi. Hvad vil du opnå med søgemaskineoptimeringen? Bedre placering på Google på nogle helt bestemte undersider? Flere besøg til din blog?

Når strategien og de overordnede mål er på plads, kan man kigge nærmere på, hvordan man når derhen.

ANALYSE

Med en søgeords- og konkurrenceanalyse finder man frem til, hvilke søgeord der vil være relevante at koncentrere sig om i SEO-processen.

Derudover undersøges konkurrencen på søgeordene, hvor mange søgninger er der hver måned, og hvor mange har højere placeringer. Jo flere søgninger et søgeord har om måneden, jo større potentiale for trafik er der – men det er oftest også disse søgeord, som har højest konkurrence.

TEKNISK SEO

Tekniske fejl på hjemmesiden rettes til. Dette er ofte fejl, som ikke kan ses ved besøg på hjemmesiden, men kun ved en teknisk analyse/scanning af hjemmesiden.

Det kan fx. være udløbne links til eksterne sider, manglende sidetitler, manglende metabeskrivelser, undersider som ikke er aktive længere eller dårlig indlæsninghastighed.

Disse tekniske fejl trækker ned i søgemaskinernes vurdering af hjemmesiden.

INDHOLD

Indhold er noget af det allervigtigste når vi taler om søgemaskineoptimering. Selv i januar 2020 kan søgemaskinerne ikke læse Javascript endnu, men kun tekst. Og jo mere tekst, jo bedre.

Det er dog ikke ligemeget hvad det er for noget tekst, du lægger på din side.

Den skal være unik, informativ og indeholde alle de relevante søgeord inden for det emne, du skriver om.

LINKS

Både eksterne og interne links er en vigtig del af søgemaskineoptimering. Årsagen til dette er, at når Google scanner hjemmesider og finder links, så ser de det som en ‘anbefaling’ af siden, som linkes til.

Hvis der på det store internet findes mange links til en bestemt side, så ved Google at ‘denne side er relevant’ – og dermed vil siden, med stor sandsynlighed, blive belønnet med bedre placeringer i søgeresultaterne.

EFFEKT

Når selve optimeringen er foretaget, kan det tage lidt tid før søgemaskinerne finder ud af det. Når effekten begynder at kunne ses med præcise statistikker, er det en god idé at fortsætte optimeringen.

Det er værd at huske, at SEO er en langsigtet strategi – hvis man ønsker hurtige resultater, skal man kigge andetsteds.

Hjemmesider der ofte opdateres har som regel højere rangering på Google og med løbende analyser kan du holde øje med ændringer i dine placeringer, og om du overhaler (eller overhales af) dine konkurrenter.

Fordele med SEO

Det bedste ved søgemaskineoptimering er, at alle besøg der kommer ind på din hjemmeside er gratis – modsat hvis du annoncerer med Google Ads, hvor du kan komme meget hurtigt til tops, men til gengæld betaler pr. klik. Det giver desuden en høj troværdighed at få sine resultater frem på de første sider på Google.

Udover dette, så vil du med søgemaskineoptimering have forbedret til indhold på hjemmesiden markant, med unikke og relevante tekster. Sandsynligheden for at de besøg, der kommer ind på din hjemmesiden vil blive konverteret til købende kunder, bliver forøget markant.

Vil du vide mere om søgemaskineoptimering?

Du er velkommen til at kontakte os for at høre mere om søgemaskineoptimering af din hjemmeside.

Vi tilbyder også at lave en gratis teknisk SEO analyse af din hjemmeside, så du kan få et overblik over eventuelle tekniske fejl på din side.

SEO GUIDE FOR BEGYNDERE

Læs guiden her
Previous post Hvilken hjemmesideløsning (CMS) skal du vælge? Next post Derfor skal du have responsive design / mobilvenligt design

Seneste indlæg

  • Skal du vælge nyt webbureau i 2022? Her er 7 ting, du bør vide inden
  • 3 stærke tips: Sådan spotter du en falsk konkurrence på Facebook
  • Mund til mund markedsføring – Hold øje med din virksomheds omdømme
  • 7 gode grunde til at have en hjemmeside
  • Derfor skal du have responsive design / mobilvenligt design

Kategorier

  • Branding
  • Design
  • Facebook tips
  • Hjemmesider
  • Sociale medier
  • Søgemaskineoptimering
  • Webshops

Kontakt os

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Kontakt

  • ComputerPeople
  • Strandlodsvej 6
    2300 København S
  • Tlf.: 60 56 06 86 / 26 28 00 98
  • info@computerpeople.dk

Seneste indlæg

  • Skal du vælge nyt webbureau i 2022? Her er 7 ting, du bør vide inden
  • 3 stærke tips: Sådan spotter du en falsk konkurrence på Facebook
  • Mund til mund markedsføring – Hold øje med din virksomheds omdømme
  • 7 gode grunde til at have en hjemmeside
  • Derfor skal du have responsive design / mobilvenligt design

Links

  • Ny hjemmeside
  • WordPress hjemmeside
  • Ny webshop
  • Visuel identitet
  • Gratis SEO analyse
  • Søgemaskineoptimering
  • Google AdWords
  • Facebook markedsføring
  • Youtube markedsføring
  • Google annoncering
  • Er din hjemmeside mobilvenlig?
  • Support
  • Om os
  • Kontakt
  • Forretningsbetingelser
  • Job

Følg os

Facebook
LinkedIn
Instagram

Udtalelser


google-partner-badge