Når du har læst dette blogindlæg, SEO guide for begyndere, vil du have fået en god indsigt i, hvordan søgemaskineoptimering fungerer og hvordan du selv kan gøre din hjemmeside mere synlig på Google.
Lad os først slå fast: SEO (Søgemaskineoptimering) er meget omfattende og avanceret.
Det er ikke uden grund, at begrebet ofte bliver misforstået, da mange har forskellige opfattelser af, hvad søgemaskineoptimering indebærer.
Selv virksomheder, der arbejder professionelt med SEO, kan have forskellige holdninger til, hvordan man bedst muligt søgemaskineoptimerer hjemmesider.
Dog er der nogle faktorer, som går igen hos de fleste professionelle bureauer. Dem vil vi komme ind på her.
Når du har læst denne SEO guide, vil du have fået en god indsigt i, hvordan søgemaskineoptimering fungerer og hvordan du selv kan gøre din hjemmeside mere synlig på fx. Google.
IRTA modellen som SEO guide
For at give dig en forståelse for nogle af de grundlæggende principper inden for søgemaskineoptimering, vil vi bruge en model, der hedder IRTA modellen.
IRTA modellen berører de forskellige faser og processer der skal gennemgås, når man skal søgemaskineoptimere en hjemmeside.
I – Indexation (Indeksering)
Inden at du kan starte på søgemaskineoptimering af din hjemmeside skal du sørge for at hjemmesiden er indekseret af Google. Dvs. at din hjemmeside er optaget i Googles register (index), så søgerobotterne scanner din side jævnligt, og kan vise den i søgeresultaterne.
Google kan både indeksere enkelte undersider på dit domæne, eller hele din hjemmeside inkl. alle undersider.
Søgerobotterne finder nye sider via links på nettet, hvilket betyder at de ofte selv “opdager” at hjemmesider eksisterer. Det er dog meget forskelligt hvor ofte disse robotter crawler (gennemgår) de enkelte hjemmesider, så hvis du skal være sikker på at din side er indekseret korrekt og til fulde, bør du oprette et sitemap, som er et slags digital kort over den interne linkstruktur på hjemmesiden.
Et sitemap kan genereres automatisk i de fleste hjemmesidesystemer (CMS’er), og herefter skal du blot rapportere til Google, hvor søgerobotten kan finde dit sitemap. Og hvordan gør man så det?
Med en Google konto, som er gratis at oprette, kan du tilføje linket til dit sitemap i et værktøj der hedder Search Console, som er en del af Google Webmaster Tools. Du skal først bekræfte at du er indehaver af hjemmesiden, hvilket kan gøres på forskellige måder. Og herefter indtaster du linket til dit sitemap og trykker “Tilføj sitemap”.
Du kan også bruge Search Console til at finde døde links på din hjemmeside. Typisk vil det være 404 fejl som er døde links. Denne type link er dårligt for brugeroplevelsen og kan have en negativ effekt for søgemaskineoptimeringen. Du kan fjerne disse links ved at slette dem eller lave 301 redirects som videresender brugeren til en relevant og velfungerende side.
Herunder kan du se skærmbilleder fra Google Search Console
Hvis du ikke selv administrerer din hjemmeside, eller hvis opsætningen driller, kan du højst sandsynlig få din webudbyder til at hjælpe dig.
Opret en gratis Google konto her
Find Google Search Console her
Find Googles egne guides her
R – Ranking (Rangering)
Rangering er din hjemmesides placering(er) på Google og lignende søgemaskiner. Her skal du huske, at det både kan være dit hoveddomæne, altså din forside, som kan ranke/rangere, men også alle de enkelte undersider, som har særskilte URL links. Fx. www.computerpeople.dk/ny-hjemmeside
Når du er sikker på at søgemaskinerne indekserer din hjemmeside, kan du begynde at optimere indholdet og de tekniske ting på din side.
Denne proces er den mest tidskrævende af de 4 faser af IRTA modellen, da det er selve optimeringsarbejdet, der udføres her.
Først og fremmest skal du gøre det klart, hvilke søgeord du gerne vil findes på. Her er en søgeordsanalyse et rigtig godt værktøj, da der sikkert er mange flere potentielle søgeord, end du lige regner med.
Søgeordsanalyse
Du skal finde frem til de søgeord, som beskriver din ydelse og kan drive trafik til din hjemmeside. Der er nok mange andre virksomheder, som tilbyder det samme som dig, og derfor kan det være svært at komme til tops i søgeresultaterne.
Det er derfor ekstremt vigtigt at du gør dig særligt umage i denne fase, da de søgeord som du vælger at fokusere på, kan være altafgørende for hvilke besøgende du får ind på din hjemmeside.
Du bør finde søgeord, som:
Det er fx. langt nemmere at blive fundet på “billig frisør Odense”, end blot “frisør”, da konkurrencen er lavere, jo mere specifik man bliver.
Der er oftest færre månedlige søgninger på de specifikke long tail keywords, men til gengæld er der større chance for at du kan opnå en høj placering, når du ikke har ligeså mange at konkurrere med. En anden fordel er også, at de klik der kommer ind til din hjemmeside, er mere relevante for både dig og brugeren, da søgningen er meget specifik.
Du kan finde idéer til søgeord via: Google.dk
Når du taster dit søgeord ind, og venter med at trykker Enter, kommer der forslag frem automatisk. Dermed foreslår Google altså nogle søgeord og søgefraser, som er relateret til det ord, du allerede har skrevet.
Du kan også søge på dit søgeord, og herefter scrolle helt ned i bunden af side 1, hvor Google viser dig nogle relaterede søgninger:
Begge funktioner kan give dig idéer til at udvælge de søgeord, som du kan fokusere på, når du skal igang med optimeringen af din hjemmeside.
Übersuggest
Übersuggest er et online værktøj som viser relaterede søgninger forbundet med et søgeord. Det er meget nemt at bruge! Du indtaster et søgeord, vælger et sprog og så får du en liste med relaterede søgeord i alfabetisk rækkefølge. Denne liste kan du bruge til inspiration og til at kategorisere ord som du skal bruge i dit indhold på din hjemmeside.
Udover at finde nogle gode søgeord, som du gerne vil findes på, så er det også vigtigt, at du undersøger hvor mange søgninger der er på dine søgeord hver måned, og hvor høj konkurrencen er.
Det kan du blandt andet finde ud af med Googles eget værktøj: Keyword Planner
For et bruge Keyword planner skal du have en Google AdWords konto, som er gratis at oprette.
I Keyword Planner kan du indtaste dine søgeord, se søgevolumen og finde relaterede søgeordsidéer.
Du kan også se hvad klikpriserne vil være, hvis du ønsker at oprette AdWords annoncer.
Hav både relevans, søgevolumen og konkurrence i baghovedet, når du udvælger ord til din søgemaskineoptimering.
Du kan bruge Keyword Planner til:
- Søge efter nye søgeord ved hjælp af en sætning, et website eller en kategori
- Hente data om søgevolumen og søgetendenser
- Kombinere søgeordslister for at få nye søgeord
- Planlægge et evt. AdWords budget
Brugerfladen i Keyword Planner giver dig et overskueligt overblik, og når du har brugt det nogle gange vil du hurtigt kunne finde søgeordsidéer og undersøge konkurrencen på forskellige søgeord.
Klik herunder for at se skærmbilleder fra Google Keyword Planner:
Søgerobotterne scanner din menustruktur for at få et overblik over, hvordan din side er bygget op. Menuen går igen på hele hjemmesiden og fungerer dermed som links til andre undersider.
Det er en god idé at bruge dine søgeord i menutitlerne, og evt. supplere med en drop down menu, hvis du har flere underkategorier eller blot en omfattende hjemmeside, eller fx en webshop.
Søgemaskineoptimering er både for søgemaskiner og brugere. Med underkategorier og drop down menuer skaber du en god linkstruktur som både virker overskuelig for brugerne når de skal navigere rundt på din hjemmeside, og gøre det nemt for søgemaskinerne at se hvad din hjemmeside handler om.
Hav i baghovedet at hver enkelt underside skal optimeres til én søgefrase. Derfor er det vigtigt at du bruger søgeordet/søgefrasen og relaterede søgeord flere steder på siden, og sørger for at skrive godt, unikt indhold – gerne masser af det!
Brug dine søgeord:
- I URL’en (adressen på undersiden, fx www.computerpeople.dk/ny-hjemmeside)
- I indholdet på undersiden (I brødteksten, i filnavnet på billeder og ALT tekster på billeder)
- I H-tags, som er SEOvenlige overskrifter, der fortæller søgerobotterne hvad de enkelte afsnit handler om. (H1 skal være den første overskrift, og der må kun være 1 af disse. Herefter kommer H2, H3, H4, osv, som er underoverskrifter. Brug fx dit søgeord i H1, og de relaterede søgeord i H2, H3, H4, osv.)
- I sidetitlen på siden (synlig i søgeresultaterne og oppe i browseren)
- I metabeskrivelsen på siden (synlig i søgeresultaterne)
Hvis du er i tvivl om, hvordan du ændrer sidetitel, metabeskrivelse og H-tags, så kan du spørge din webudbyder eller søge dig frem til det på Google. Det gøres nemlig på forskellige måde, alt afhængigt af hvilket CMS der er tilknyttet din hjemmeside.
Der findes også værktøjer, hvor du kan teste din sidetitel og metabeskrivelse af, og se hvordan det vil tage sig ud i søgeresultaterne, inden du foretager ændringen på din hjemmeside.
Prøv fx. dette værktøj: Serptool
Indholdet på din hjemmeside er altafgørende for dine placeringer i søgemaskinerne.
Dit indhold skal være unikt, dvs. at du skal selv skrive dine tekster. Det er strengt forbudt at kopiere tekster, du finder på nettet! Google ved, hvem der havde teksterne først, og du kan blive straffet – både i dine placeringer og iht. ophavsretten.
Dine tekster skal være på mindst 300 ord, og teksten skal være unik!
Du skal have så meget tekst som muligt, og det skal være relevant for den enkelte underside. Brug også gerne billeder, video og tilføj links til dine andre undersider eller eksterne sider, som har information om det samme emne.
Derudover er det et plus, hvis du løbende opdaterer indholdet på siden. Både for dine besøgendes skyld, men også for Google, som vægter opdaterede sider højere, end sider der ikke bliver opdateret jævnligt.
Da Googles søgerobotter navigerer via links, er det en god idé at få andre til at linke til din side. Men gør det varsomt!
Før i tiden var det meget almindeligt at hjemmeside-ejere linkede til hinandens sider, uagtet hvilken type firma de havde.
I dag er det vigtigt at links har høj kvalitet og at der er en sammenhæng mellem de sider der linkes imellem. Derfor skal du kun bruge denne metode, hvis du kan få links fra sider der relaterer til dine ydelser.
- Et blogindlæg med nyttig information, som linker til din (relevante!) underside, er et godt link.
- Et link som er tilfældigt placeret på en side, der slet ikke handler om din branche, er ikke et godt link.
Derudover betyder der også noget, hvordan der linkes.
Det bedste er at linket er lavet i en relevant tekst, som indeholder dine søgeord.
Hvis dit søgeord fx. er “flotte hjemmesider”, er det bedre at linke til flotte hjemmesider som vist her, end at linke til flotte hjemmesider her, eller flotte hjemmesider her: www.computerpeople.dk/ny-hjemmeside
Søgerobotten registrerer nemlig hvad undersiden handler om ud fra, hvordan der linkes til den.
Interne links kan også bruges på din hjemmeside, så du linker som ovenstående, når du fx. nævner et emne eller en ydelse, som du har mere indhold om på en anden underside. Eksempel: “Husk at vi også tilbyder søgemaskineoptimering.”
Linkbuilding er en hel videnskab i sig selv og der er mange faktorer at tage højde for, hvis man vil gå i dybden med det.
T – Traffic (Trafik)
Når du har gjort, hvad du kan, for at få din hjemmeside op i søgeresultaterne, skal du kigge på trafikken.
Trafikken er udtryk for de besøg, du får på din hjemmeside. Når du har optimeret din hjemmeside, er det nemlig vigtigt at du kan holde øje med resultaterne, så du ved om optimeringen har en effekt.
Disse informationer er meget vigtige og kan hjælpe dig med at give dine besøgende hvad de leder efter, og i sidste ende kontakte dig, købe dit produkt eller foretage den handling som du ønsker at de skal foretage.
Google Analytics – statistik
Du kan få adgang til al relevant statistik ved at tilknytte din hjemmeside til en Google Analytics konto. Det er helt gratis og nemt at implementere. Der findes desuden et hav af guides på nettet, som viser hvordan du kommer godt i gang med Google Analytics.
Med Google Analytics kan du holde øje med:
- Hvor mange klikker ind på din hjemmeside via Google?
- Hvilken søgefrase blev brugt, da de fandt din hjemmeside
- Hvad gør brugere når de kommer ind på hjemmesiden?
- Bliver de og læser indholdet eller smutter de igen med det samme?
- Hvis de bliver, hvor længe bliver de?
- Hvad klikker de på?
- Udfylder de kontaktformularen? Køber et produkt? Ringer?
Eksempel på Analytics statistik:
Du kan forbedre din CTR/Click Through Rate (antal klik ud af antal visninger) ved at tænke godt over, hvad du skriver i sidetitel og metabeskrivelse.
Søgeresultatet med din side vises sammen med mindst 9 andre resultater, og muligvis også nogle annoncer. Derfor er det vigtigt at du optimerer sidetitel og metabeskrivelse, så brugeren får lyst til at klikke sig ind på din side.
Start med at foretage en søgning på Google og se hvad dine konkurrenter skriver. Gør det så bedre!
Det har stor effekt, hvis du opfordrer brugeren til at foretage en handling. Sørg derfor for at der er plads nok i sidetitlen eller metabeskrivelsen til at du fx. kan skrive: “Læs mere”, “Bestil i dag” eller “Se mere nu”.
Det er også en god idé at skrive fordelene ved den ydelse, som din underside handler om.
Man har et begrænset antal tegn i både titel og metabeskrivelse, som man skal udnytte bedst muligt. Derfor skal budskabet være kort og præcist. (Anbefalet sidetitel ca. 58 tegn. Metabeskrivelse 120-160 tegn)
Prøv dig frem og se hvad der giver flest klik til din hjemmeside.
Bemærk: Din sidetitel og metabeskrivelse bliver ikke altid opdateret lige med det samme i søgeresultaterne. Google kigger blandt andet på hvor ofte at din hjemmesides indhold bliver opdateret, din rangering og dine links – og dette afgør så hvor ofte optegnelsen af din side bliver opdateret.
Læs mere om Analytics værktøjet her
Opret en Google Analytics konto her
A – Action (Handling)
Når du har fået indsigt i dine besøgendes adfærd, kan du bruge din viden til at optimere din hjemmeside og indhold for at få brugerne til at gøre hvad du ønsker dem til at gøre.
Det afhænger selvfølgelig af hvad dit mål med deres besøg er. Det kan være et opkald, en henvendelse fra kontaktformularen, køb af dit produkt eller tilmelding til dit nyhedsbrev.
Du skal derfor kigge på dine data i Google Analytics for at få en bedre forståelse af brugeradfærden på din hjemmeside. Det handler nemlig om at lave ændringer og måle hvad der virker, for at give brugere hvad de leder efter, og konvertere dem til kunder.
Vi anbefaler altid at man optimerer sine undersider til deciderede landing pages, hvilket betyder at man udarbejder siden så der er størst mulig chance for at den besøgende foretager den handling, man gerne vil have.
Ofte kan det være små ændringer, der kan gøre den store forskel!
Afrunding
Tak fordi du læste med.
Vi håber, at du fik noget ud af vores SEO guide og føler dig klar til at komme igang med søgemaskineoptimering.
Hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at skrive en kommentar nederst på siden, eller kontakte os på tlf. 31 40 00 98 eller info@computerpeople.dk
Er du forvirret?
Vi hjælper dig gerne med din søgemaskineoptimering!